logo
POPISI

/

Dogodki

/

Konference

A historical and contextual analysis of Slovenian fashion, 1945-2024

22. 10. 2025

Avtor(ji):Tanja Devetak
Soavtor(ji):Jana Javornik (mod.), Sergej Škofljanec (snem., ton. mojst., film. mont.), Robert Vurušič (snem., ton. mojst.)
Leto:22. 10. 2025
Založnik(i):Inštitut za novejšo zgodovino, Ljubljana
Jezik(i):angleščina
Vrst(e) gradiva:video
Ključne besede:moda, Slovenija, gospodarstvo
Avtorske pravice:
CC license

To delo avtorja Tanja Devetak je ponujeno pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna

Datoteke (1)
Opis

Slovenska moda se je razvijala v kompleksnem prepletu lokalnih tradicij in globalnih vplivov, vendar njen zgodovinski razvoj v znanstvenem diskurzu ostaja večinoma prezrt. Študija preučuje nastanek in preobrazbo slovenske mode med letoma 1945 in 2024 ter njen razvoj umešča v časovni, geografski, politični, ekonomski, družbeni, kulturni in trajnostni kontekst. Na podlagi kvalitativne analize arhivskega gradiva, industrijskih podatkov in ustnih pričevanj raziskava opredeli šest ključnih obdobij: nastanek oblačilne industrije po letu 1945, strukturne spremembe v šestdesetih letih 20. stoletja, razcvet oblačilne industrije v sedemdesetih letih 20. stoletja, nestabilne razmere v osemdesetih letih 20. stoletja, pojav samostojnih modnih oblikovalcev po letu 1990 in vključevanje trajnostnih praks v 21. stoletju.

 

Za razlago teh preobrazb študija vzpostavlja parametre za posamezne kontekste, med drugim: oblikovalske nagrade (časovni kontekst); sodelovanje potrošnikov, slovenska fashionista, regionalni okus in prakse ‘naredi si sam’ (geografski kontekst); vplivneže, prodajna omrežja, potrošništvo prek medijev in proizvodne sisteme (ekonomski kontekst); vlogo žensk, manekenstvo ter oblikovalca kot produkt (družbeni kontekst); simbolno politično podporo in odsotnost političnega komentarja v oblikovanju (politični kontekst); razmerje med kostumografijo in modo, oblačilom kot umetniškim objektom ter reprezentacijo telesa (kulturni kontekst); ter inovativne trajnostne poslovne modele (trajnostni kontekst).

 

Ugotovitve razkrivajo, kako so družbenopolitične, kulturne in ekonomske razmere oblikovale slovensko modo v posameznih obdobjih ter kako se je spreminjalo njeno razmerje do globalnih tokov. S ponujanjem prvega celovitega zgodovinskega pregleda slovenske mode študija vzpostavlja tudi okvir za analizo drugih modnih sistemov malih postsocialističnih gospodarstev znotraj globalne kulturne ekonomije.

Metapodatki (12)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/71193
    • naslov
      • A historical and contextual analysis of Slovenian fashion, 1945-2024
      • 22. 10. 2025
    • avtor
      • Tanja Devetak
    • soavtor
      • Jana Javornik (mod.)
      • Sergej Škofljanec (snem., ton. mojst., film. mont.)
      • Robert Vurušič (snem., ton. mojst.)
    • predmet
      • moda
      • Slovenija
      • gospodarstvo
    • opis
      • Slovenska moda se je razvijala v kompleksnem prepletu lokalnih tradicij in globalnih vplivov, vendar njen zgodovinski razvoj v znanstvenem diskurzu ostaja večinoma prezrt. Študija preučuje nastanek in preobrazbo slovenske mode med letoma 1945 in 2024 ter njen razvoj umešča v časovni, geografski, politični, ekonomski, družbeni, kulturni in trajnostni kontekst. Na podlagi kvalitativne analize arhivskega gradiva, industrijskih podatkov in ustnih pričevanj raziskava opredeli šest ključnih obdobij: nastanek oblačilne industrije po letu 1945, strukturne spremembe v šestdesetih letih 20. stoletja, razcvet oblačilne industrije v sedemdesetih letih 20. stoletja, nestabilne razmere v osemdesetih letih 20. stoletja, pojav samostojnih modnih oblikovalcev po letu 1990 in vključevanje trajnostnih praks v 21. stoletju. Za razlago teh preobrazb študija vzpostavlja parametre za posamezne kontekste, med drugim: oblikovalske nagrade (časovni kontekst); sodelovanje potrošnikov, slovenska fashionista, regionalni okus in prakse ‘naredi si sam’ (geografski kontekst); vplivneže, prodajna omrežja, potrošništvo prek medijev in proizvodne sisteme (ekonomski kontekst); vlogo žensk, manekenstvo ter oblikovalca kot produkt (družbeni kontekst); simbolno politično podporo in odsotnost političnega komentarja v oblikovanju (politični kontekst); razmerje med kostumografijo in modo, oblačilom kot umetniškim objektom ter reprezentacijo telesa (kulturni kontekst); ter inovativne trajnostne poslovne modele (trajnostni kontekst). Ugotovitve razkrivajo, kako so družbenopolitične, kulturne in ekonomske razmere oblikovale slovensko modo v posameznih obdobjih ter kako se je spreminjalo njeno razmerje do globalnih tokov. S ponujanjem prvega celovitega zgodovinskega pregleda slovenske mode študija vzpostavlja tudi okvir za analizo drugih modnih sistemov malih postsocialističnih gospodarstev znotraj globalne kulturne ekonomije.
    • založnik
      • Inštitut za novejšo zgodovino
    • datum
      • 22. 10. 2025
    • tip
      • video
    • jezik
      • Angleščina
    • jeDelOd
    • pravice
      • licenca: ccByNcSa