Po formalni zmagi konsenzualnega principa v zakonskem
nauku Cerkve v 12. stoletju in potrditvi na tridentinskem
koncilu leta 1563 ter uspešnem družbenem discipliniranju
so odločnejši mladinci vsaj od 16. stoletja že lahko
uveljavljali svoje želje in še posebej ljubezen pri iskanju poročnega
partnerja. Med procesom absolutizacije države v 17.
in 18. stoletju pa so se medgeneracijska nasprotja zaostrila.
To pa ni najedalo le materialistično bistvo zakonske zvezo,
o kateri so se običajno pogajali starši ženina in neveste,
marveč tudi bistvo absolutistične države z vladarjem kot patriarhom.
Zato je prišlo do navideznega paradoksa: Cerkev
je podpirala mlade, država pa starše. Podpore pa niso bile
vedno trdne, ko čemer govori primer samovoljne zaroke in
nameravane poroke Marije Dizme grofa Barbo–Waxenstein
iz let 1760–1764, ki se je s srčno izbranko Ivano Nepomuško
baronico Billichgratz uprl statusnim družbenim zahtevam,
ki jih je poosebljal njegov oče Jošt Vajkard. Za par ugoden
sodni razplet afere pa je že prišel v času, ko so se glasno opevana
ljubezenska čustva v aristokratskih krogih že umikala
v intimo. Na Kranjskem se je vzpostavljal versko-moralni
rigorizem in ljubezen ter poroka, čeprav je bila ta formalno
svobodna, se dejansko nista mogla izživeti mimo standardnih
materialnih (ohranjanje premoženja) in moralnih
zahtev, tj. spoštovanja, ne pa tudi absolutnega podrejanja
staršem.