logo
ŽRTVE I.SVŽRTVE II.SVPOPISIZIC

/

Dogodki

/

Konference

Zločin in kazen


Avtor(ji):Zdenko Čepič
Leto:2012
Založnik(i):Inštitut za novejšo zgodovino/Institute of Contemporary History, Ljubljana
Jezik(i):slovenščina
Vrst(e) gradiva:video
Datoteke (1)
Opis

Represijo v državi ali represijo države oziroma njene oblasti razumemo običajno predvsem kot nasilje nad političnimi nasprotniki oblasti. Niso pa bila to edina kazniva dejanja, ki jih je po drugi svetovni vojni državna oblast prek sodnega sistema preganjala. Storilci kaznivih dejanj, ki niso imela politične vsebine, namreč niso počivali. Glede »zločinov«, ki niso imeli s političnimi delikti ničesar skupnega, je življenje v Jugoslaviji kljub spremembi oblasti in političnega sistema teklo dalje. Prihajalo je do tudi povsem običajnih kaznivih dejanj, od takšnih zoper premoženje, pa naj je bilo državno ali zasebno, do kaznivih dejanj zoper življenje in telo, torej kraje in pretepi ter uboji ali umori. Oblast je, tako kot vsaka druga, takšna kazniva dajanja preganjala, in to predvsem z namenom zaščite državljanov. Kaznivih dejanj, ki niso bila označena kot politična, je bilo namreč veliko več kot tistih zoper ljudstvo in državo. Storjenemu zločinu običajno sledi kazen. Če je storilec kaznivega dejanja ujet in obsojen, je ta kazen določena v skladu z zakonodajo. Za dejanja, ki niso v skladu z družbenimi normami oziroma pravili, so kazni in tudi namen le-teh opredeljeni v kazenskih zakonikih. Kaznovalna politika – kazni in izvrševanje kazni ter način prestajanja kazni odvzema prostosti – je eden od kazalnikov stopnje demokratičnosti oblasti v posamezni državi. Zakonodaja, ki je napisana, pa ne kaže, kakšen je bil način izvrševanje kazni v praksi. Tega ne kažejo niti uradna poročila, ki so jih o izvrševanju kazni pripravljali posamezni organi, pristojni za izvrševanje kazni. O kaznovalni politiki in načinu, kako se je ta izvajala, imajo seveda svoje mnenje vsi tisti, ki so iz lastnih izkušenj skusili življenje za zapahi. Po drugi svetovni vojni je nova oblast v jugoslovanski državi zgradila tudi svoj pravni sistem in pravosodje. Kazenska zakonodaja zlasti za kazniva dejanja, ki niso imela neposredne povezave s politiko in uvajanjem novega političnega in gospodarskega sistema, se je spreminjala oziroma prilagajala novi ureditvi sorazmerno počasi. Ko je bila leta 1946 sprejeta ustava jugoslovanske federativne države, se je začel tudi na področju kazenskega pravosodja izgrajevaticelovit pravni sistem. Zakon o vrstah kazni, ki so jih izrekala civilna in vojaška sodišča, je sicer sprejelo Predsedstvo AVNOJ julija 1945, kazenski zakonik pa je bil v jugoslovanski skupščini sprejet konec leta 1947 (veljati je začel 12. februarja 1948). Z njim so bile dosežene najosnovnejše zahteve po pravni urejenosti. Bil je pod vplivom sovjetskega kazenskega prava. Ta kazenski zakonik je doživel spremembo z novim kazenskim zakonikom že po dobrih treh letih; konec februarja 1951 je jugoslovanska skupščina sprejela nov kazenski zakonik (veljati je začel s 1. julijem 1951). V posebnem delu je bil seznam kaznivih oziroma dejanj in kazni zanje. V tem zakoniku so bile določene kazni tudi za kazniva dejanja s področja kriminalitete, za katere so do tedaj določali kazni po predvojnem kazenskem zakoniku. S tem kazenskim zakonikom se je kazenska zakonodaja Jugoslavije približala ravni kazenskih zakonodaj evropskih držav, v katerih je bil drugačen politični sistem, kot je bil takrat v Jugoslaviji. Zaradi napredka kazenskopravne znanosti in drugih znanosti o kriminaliteti se je pokazala potreba po dopolnitvi in popravku tega kazenskega zakonika. Konec junija 1959 je jugoslovanska skupščina sprejela novelo h kazenskemu zakoniku iz leta 1951, dejansko pa je bil to nov kazenski zakonik. Ta kazenski zakonik je doživel še nekaj sprememb in dopolnitev. Kako so se kazni, na katere so storilce kaznivih dejanj obsojala sodišča, izvajale, je bilo določeno v zakonih o izvrševanju kazni, ki so sledili kazenskim zakonikom: zakon o izvršitvi kazni je bil sprejet oktobra 1948, nato oktobra 1951 in junija 1961. Razlike glede izvajanja kazni, zlasti glede prostostnih kazni, kako bo obsojenec kazen prestajal, kakšne so bile njegove pravice in kakšne dolžnosti, niso bile v teh zakonih velike.

Metapodatki (9)
  • identifikatorhttps://hdl.handle.net/11686/14277
    • naslov
      • Zločin in kazen
      • Crime and Punishment
    • ustvarjalec
      • Zdenko Čepič
    • opis
      • We usually understand repression carried out within or by a state or its authorities as violence against the political opponents of the authorities. However, these were not the only criminal offences persecuted through the judicial system by the state authorities after World War II. Namely, perpetrators of non-political crimes did not rest. As far as »crimes« unrelated to political offences were concerned, life in Yugoslavia went on despite the changes of the authorities and political system. Completely ordinary crimes took place as well: from crimes against property, either state or private, to those against life and physical integrity, meaning theft, assault, manslaughter or murder. The authorities – just like any others – persecuted such crimes with the primary goal of protecting the citizens. As it was, the number of crimes not described as »political« far exceeded the number of crimes against the people and the state. Crime is usually followed by punishment. If a perpetrator of a criminal offence is caught and convicted, the punishment is imposed in accordance with the applicable legislation. Penalties for actions not in line with the social norms or rules as well as the aims of these punishments are provided for in the criminal codes. Punitive policy – penalties, enforcement of sentences and the ways of serving prison sentences – is one of the indicators of how democratic theauthorities in an individual country are. However, the legislation does not show how the sentences were enforced in practice, nor is this indicated in the official reports, written about the enforcement of sentences by the individual competent bodies. Naturally, all those who have experienced life behind bars hold their own opinions about the punitive policy and its implementation. After World War II the new Yugoslav authorities developed their own legal system and justice administration. Criminal law, especially with regard to criminal offences not directly related to politics and the introduction of the new political and economic system, was relatively slow to change or adapt to the new regime. When the new constitution of the Yugoslav federal state was adopted in 1946, a comprehensive legal system also started developing in the fi eld of criminal justice. The legislation with regard to the applicable penalties imposed by the civilian and military courts may have been adopted by the Presidency of AVNOJ (Anti-Fascist Council of National Liberation of Yugoslavia) in July 1945. However, the criminal code was adopted by the Yugoslav Assembly in the end of 1947 (and came into force on 12 February 1948). With it the basic demands for legal order were satisfi ed. The criminal code was under the influence of the Soviet criminal law and was fi rst amended already after slightly more than three years – in the end of February 1951 the Yugoslav assembly adopted a new criminal code (in force as of 1 July 1951). The special section of this code contained a list of punishable offences and penalties for them. It also set out penalties for criminal offences, which had until then been defined in the pre-war criminal code. Thus the Yugoslav criminal law was approximated to the level of criminal laws of European countries with different political systems. As the criminal law and other sciences related to criminality developed, the need for changes and amendments became evident. In the end of June 1959 the Yugoslav Assembly adopted an act amending the criminal code of 1951. In fact this was a new criminal code, which later saw further changes and amendments. The enforcement of sentences imposed on the offenders by the courts was set out in the acts on the enforcement of sentences, which followed the criminal codes. The Enforcement of Criminal Sanctions Act was adopted in 1948, then in October 1951, and finally in June 1961. These acts were quite similar with regard to how the sentences, especially prison sentences, were to be carried out, how the convicts would serve them, and what their rights and obligations were.
      • Represijo v državi ali represijo države oziroma njene oblasti razumemo običajno predvsem kot nasilje nad političnimi nasprotniki oblasti. Niso pa bila to edina kazniva dejanja, ki jih je po drugi svetovni vojni državna oblast prek sodnega sistema preganjala. Storilci kaznivih dejanj, ki niso imela politične vsebine, namreč niso počivali. Glede »zločinov«, ki niso imeli s političnimi delikti ničesar skupnega, je življenje v Jugoslaviji kljub spremembi oblasti in političnega sistema teklo dalje. Prihajalo je do tudi povsem običajnih kaznivih dejanj, od takšnih zoper premoženje, pa naj je bilo državno ali zasebno, do kaznivih dejanj zoper življenje in telo, torej kraje in pretepi ter uboji ali umori. Oblast je, tako kot vsaka druga, takšna kazniva dajanja preganjala, in to predvsem z namenom zaščite državljanov. Kaznivih dejanj, ki niso bila označena kot politična, je bilo namreč veliko več kot tistih zoper ljudstvo in državo. Storjenemu zločinu običajno sledi kazen. Če je storilec kaznivega dejanja ujet in obsojen, je ta kazen določena v skladu z zakonodajo. Za dejanja, ki niso v skladu z družbenimi normami oziroma pravili, so kazni in tudi namen le-teh opredeljeni v kazenskih zakonikih. Kaznovalna politika – kazni in izvrševanje kazni ter način prestajanja kazni odvzema prostosti – je eden od kazalnikov stopnje demokratičnosti oblasti v posamezni državi. Zakonodaja, ki je napisana, pa ne kaže, kakšen je bil način izvrševanje kazni v praksi. Tega ne kažejo niti uradna poročila, ki so jih o izvrševanju kazni pripravljali posamezni organi, pristojni za izvrševanje kazni. O kaznovalni politiki in načinu, kako se je ta izvajala, imajo seveda svoje mnenje vsi tisti, ki so iz lastnih izkušenj skusili življenje za zapahi. Po drugi svetovni vojni je nova oblast v jugoslovanski državi zgradila tudi svoj pravni sistem in pravosodje. Kazenska zakonodaja zlasti za kazniva dejanja, ki niso imela neposredne povezave s politiko in uvajanjem novega političnega in gospodarskega sistema, se je spreminjala oziroma prilagajala novi ureditvi sorazmerno počasi. Ko je bila leta 1946 sprejeta ustava jugoslovanske federativne države, se je začel tudi na področju kazenskega pravosodja izgrajevaticelovit pravni sistem. Zakon o vrstah kazni, ki so jih izrekala civilna in vojaška sodišča, je sicer sprejelo Predsedstvo AVNOJ julija 1945, kazenski zakonik pa je bil v jugoslovanski skupščini sprejet konec leta 1947 (veljati je začel 12. februarja 1948). Z njim so bile dosežene najosnovnejše zahteve po pravni urejenosti. Bil je pod vplivom sovjetskega kazenskega prava. Ta kazenski zakonik je doživel spremembo z novim kazenskim zakonikom že po dobrih treh letih; konec februarja 1951 je jugoslovanska skupščina sprejela nov kazenski zakonik (veljati je začel s 1. julijem 1951). V posebnem delu je bil seznam kaznivih oziroma dejanj in kazni zanje. V tem zakoniku so bile določene kazni tudi za kazniva dejanja s področja kriminalitete, za katere so do tedaj določali kazni po predvojnem kazenskem zakoniku. S tem kazenskim zakonikom se je kazenska zakonodaja Jugoslavije približala ravni kazenskih zakonodaj evropskih držav, v katerih je bil drugačen politični sistem, kot je bil takrat v Jugoslaviji. Zaradi napredka kazenskopravne znanosti in drugih znanosti o kriminaliteti se je pokazala potreba po dopolnitvi in popravku tega kazenskega zakonika. Konec junija 1959 je jugoslovanska skupščina sprejela novelo h kazenskemu zakoniku iz leta 1951, dejansko pa je bil to nov kazenski zakonik. Ta kazenski zakonik je doživel še nekaj sprememb in dopolnitev. Kako so se kazni, na katere so storilce kaznivih dejanj obsojala sodišča, izvajale, je bilo določeno v zakonih o izvrševanju kazni, ki so sledili kazenskim zakonikom: zakon o izvršitvi kazni je bil sprejet oktobra 1948, nato oktobra 1951 in junija 1961. Razlike glede izvajanja kazni, zlasti glede prostostnih kazni, kako bo obsojenec kazen prestajal, kakšne so bile njegove pravice in kakšne dolžnosti, niso bile v teh zakonih velike.
    • založnik
      • Inštitut za novejšo zgodovino/Institute of Contemporary History
    • datum
      • 2012
      • 07. 11. 2012
    • tip
      • video
    • jezik
      • Slovenščina
    • jeDelOd